STORIES

CREATIVE BOOM - WHAT DOES OUR RELIANCE ON TECH MEAN FOR HOW WE VIEW THE FEMALE BODY?

CREATIVEBOOM.COM 06.27.19

What does our reliance on tech mean for how we view the female body?

Written by: Emily Gosling

27 JUNE 2019

Olga Feshina's New Tech Girls are both charming, calming and strange: posing with preened, practised Insta-ready perfection but somehow also vacant and vapid.

The poses and compositions (often seeing subjects taking selfies or talking on speakerphone) are all based on those from classical portraiture; juxtaposing the woman as “her own” subject today compared to that which was seen through the artists’ gazes in years gone by. 

According to the artist, what’s interesting about such figures is that they embody a very modern, tech-based reality but also a classical view of the body that’s been largely unchanged for centuries. 

Where Feshina portrays women in groups, she says they “tend to be constantly together as they strive to exchange information and then to share their senses of perception with the whole world. To get better harmony and mutual understanding the new girls subconsciously synchronise their poses, acting in unison either watching a movie, listening to music, taking a selfie, looking for smoothie recipes, getting parcels by drone, exploring the underwater world, virtual reality and their feminine nature with new tech gadgets.”

The artist’s approach to drawing the body is highly stylised, honing in on simple representations of facial features—or as she puts it, “ wide frozen smile and eyes.” 

And while the pieces examine digital culture, they are created entirely using analogue processes using acrylic on canvases that are almost the exact size of the viewer. 

The aim of the pieces, according to the artists, is to make us think more (or indeed at all) about how the female body, often just through disembodied, distally-framed parts, become part of a wider consciousness. What does this mean for what we think of as “women”, as “feminine”? 

Her use of deer within her images (sometimes these sport VR headsets) hints at the idea of the corruption of nature, perhaps, and evokes ideas of fairytales, too. For the artist, though, the baby deer also represents the “inner child”—one “ mesmerised with the perfection of the tech, digital and virtual world.”

 
27.06.2019 creativeboom.com 07.jpg
27.06.2019 creativeboom.com 12.jpg

ESQUIRE - HISTORY OF ONE PHOTO

ESQUIRE.KZ 10.24.2018

История одного фото - Ольга Фешина и идеальный мужчина

По просьбе Esquire известный алматинский фотограф Владимир Бабкин рассказал, как рождаются фотоистории, которые невозможно забыть. 1990-й – последний год существования СССР и Советского Казахстана.

Первый в моей карьере фотографа на гламурной ниве. Зимой того года я покончил со славным фотолюбительством и устроился в казахстанский дом моделей, в журнал «Модалар журналы». Прикоснулся к истокам казахстанской моды. Процесс погружения в новую жизнь мне нравился – множество красавиц, работа в журнале, кутюрье, театр моды, даже Пьер Карден захаживал. Все участники модного процесса хорошо относились к фотографу – он был нужным человеком и у него было таинство, которым сейчас является фотошоп, тогда это была химия, краски и тушь. В мою каморку без окон ходили интересные и красивые гости и однажды заглянула Ольга Фешина. Она училась в Театрально-художественном институте на дизайнера одежды (точнее, специальность называлась «дизайнер современного костюма», кажется). Ольга, девушка с постоянным душевным томлением и непреходящим творческим исканием, предложила устроить маленькую фотосессию в студенческом общежитии. Оно стояло напротив Никольского рынка, имело длинный коридор с комнатами и одно большое удобство на этаж. Еще раньше там были общежития КазГУ, что сейчас – не знаю. Для коменданта общаги, да и для самого института Ольга была проблемной студенткой – слишком талантливой, недисциплинированной и своевольной. У себя в комнате она разрисовала стены. Не доучившись, уехала покорять Москву. Сейчас Ольга по-прежнему творит, занимается украшениями, дизайном одежды, дает интервью и активничает в интернете. О нашей съемке в общежитии она помнит.